در خصوص انواع دیگ بخار ( 4 مدل ) چه اطلاعاتی دارید؟
برای اینکه به انواع دیگ بخار برسیم هزاران انسان هوشمند با آزمون و خطا راه را برای آسایش انسان مدرن باز کرده اند. دیگ بخار در حقیقت سامانه ای است که آب را به چیزی دیگر به ماده ای هوا گونه ولی دیدنی تبدیل می کند. احتمالا نطفه اولیه چنین امکانی، از زمان کشف آتش در ذهن بشر پیدا شد. ولی هزاران سال طول کشید تا انسان نابغه ای به نام جیمز وات این رویای دیرینه را به واقعیت ترجمه کند. جیمز وات با اصلاحاتی که در ماشین های ابتدایی پیش از خود پدید آورد، راه را برای انقلاب صنعتی باز کرد. تا آخر این مقاله در آتا بخار با ما همراه باشید تا انواع دیگ بخار را مورد بررسی قرار دهیم.
در خصوص انواع دیگ بخار چه اطلاعاتی دارید؟
در نتیجه بر اساس طرح وات وقتی یک محفظه دربسته پرآب، با مشعل، گرما ببیند، آب آن به بخار دگرگون شده و راهی به بیرون می جوید. این بخار با خود قدرتی بالقوه به همراه دارد. آن را با لوله ها و سامانه های انتقال دهنده دیگر به جایی که می خواهند انتقال می دهند. دیگ بخار آب را به نیرو مبدل می کند.
دسته بندی دیگ ها : چگونه دیگ های بخار از هم جدا می شوند.
حقیقت این است که ما با انواع دیگ بخار روبروییم. در واقع دیگ ها را به صورت های گوناگونی تقسیم بندی می کنند. گاهی این تقسیم بر پایه نمای دیده شده یا مرئی است. در این صورت دیگ های بخار را به دیگ های افقی و دیگ های عمودی شاخه بندی می کنند. گاهی این تقسیم سازی بر اساس نمای پسینی یا انتهایی دیگ صورت می گیرد.
این شکل از شاخه بندی بر اساس تری و خشکی است و دیگ ها به دیگ های بخار تر و دیگ های بخار خشک دسته بندی می شوند. گاهی نیز معیار دسته بندی فشار کاری دیگ است. این فشار درونی دیگ بین پایین، متوسط و بالا در نوسان است. مسیر شعله ها در دیگ های بخار هم یک مبنای دیگر برای فرق گذاری میان آنان است. در این شکل از طبقه بندی دیگ ها به دو پاس و سه پاس تقسیم می گردند.
لوازم دیگ بخار را هم اینجا میتونید مشاهده کنید : ( لوازم دیگ بخار، آبداغ و روغن داغ )
طبقه بندی دیگر در انواع دیگ بخار بر اساس ماده ای است که در سوخت دیگ ها به کار می رود. این دیگ ها یا با گاز کار می کنند یا با مازوت یا کلا چند گانه سوزند.گروه صنعتی آتا بخار از شما خوانندگان کنجکاو و علم دوست عزیز دعوت می کند که تا پایان این مقاله مهمان ما باشید.
معیارهای گزینش در انواع دیگ بخار
انواع دیگ بخار بستگی تامی به محیط موتورخانه و گستره آن دارد. شما برای اینکه دیگ موتور خانه تان افقی یا عمودی باشد، باید پیشاپیش اندازه های موتورخانه خود را بسنجید. اگر در طی اندازه گیری خود متوجه شدید که موتور خانه شما تنگ و باریک است،
بهترین گزینه پیش روی تان دیگ بخار عمودی است. اما برای جاهایی که مصرف مخازن از کمیت های متعارف بیشتر باشد، دیگ های بخار افقی بهترین گزینه اند. شاید کمی آمار به درک این تفاوت ها کمک کند. دیگ های بخار عمودی تا کمیتی برابر با پانصد کیلوگرم در ساعت را پوشش می دهند در حالیکه این مقدار در دیگ های بخار افقی از پانصد کیلوگرم در روز آغاز شده و به چندین تن در ساعت نیز می رسد.
انواع دیگ بخار : دیگ های بخار فایرتیوب
در این شاخه از انواع دیگ بخار، شبکه پیچیده ای از تیوب ها را کار می گذارند. آب که با تیوب ها و لوله های شبکه بندی شده تماس پیدا می کند، گرمای پدید آمده را دریافت نموده و بخار می شود. گرمای انتقال یافته به آب، سبب بخار شدن آن می گردد.
برای محاسبه کارکرد این دیگ ها باید به آرایش تیوب ها، اندازه های آنها و کمیت آنها توجه شود. برای آنکه پهنه انتقال گرما و حرارت را بیشتر کنیم باید پیچیدگی دیگ را نیز افزایش دهیم و قطعا چنین کاری هزینه زا هم هست. یک نکته مهم در دیگ های فایر تیوب زمان راه اندازی بالای آن است.
دلیل آن هم به حجم آبگیری اش بر می گردد. حجم آبگیری در این دیگ بالا است. یک مقیاس دیگر برای اندازه گیری در دیگ های بخار بار نسبی است. فشار کاری دیگ های بخار غالبا میان شش تا هجده بار نسبی است. برخی از تولید کنندگان این بار را تا سی و سه نیز می رسانند.
دیگ بخار عقب تر و خشک
دیگ های عقب خشک در میان انواع دیگ بخار بر اساس یک ساز و کار خاص کار می کنند که در نهایت به بروز مشکل در ساختمان دیگ ها و ترک خوردگی در بدنه آنها می شود. در این دیگ ها دود در همه پاس ها به تیوب شیت یا صفحه لوله برمی خورد و باز می گردد.
این کار بنا به قانون های همیشه پایدارِ فیزیک یک تنش گرمایی پدید می آورند. زیرا تفاوت دما میان پاس های یک و دو خواهی نخواهی بالا می رود. این اختلاف با گذر بی بازگشت زمان، در بدنه دیگ ها ترک ایجاد می کند و نشتی از نتایج گریزناپذیر چنین پدیده ای است.
از آنجا که علم تجربی با تکامل پدیده ها و حل مسئله های هزینه آفرین پیش از خود رشد یافته است برای مقابله با این مشکل هزینه آفرین، دیگ های بخار عقب تر اختراع شدند. در این اختراع نوین بخش پایانی دیگ دیگر با مواد احتراق یافته تماس خود را از دست می دهد. پهنه انتقال گرما و حرارت نیز توسعه یافته و با این ترفند بازدهی دیگ بخار نیز بیشتر می شود.
انواع دیگ بخار و گذرگاه های دود
برای بالا بردن کارایی انواع دیگ بخار باید گرمازایی آنها بیشتر شود. واقعیت این است که گرمازایی در دیگ بخار به اشتعال سوخت وابسته است. پس بازدهی بیشتر آن منوط است به افزایش تبادلی گرما و حرارت بین فرآورده های احتراق و دیگ بخار. راه حل این افزایش تبادلی حرارت به افزایش گذرگاه های دود ربط پیدا می کند.
یکی دیگر از انواع دیگ بخار، دیگ بخار دو پاس است. ساز و کار این دیگ به این صورت است که دود در مرحله احتراق از گذرگاه دود یا دودکش بیرون می آید. این گذر دو گامه دود به این شکل است که نخست دود در یک پاس از میان کوره می گذرد و در پاس دوم از درون تیوبها رد می شود. این گونه از دیگ ها در مقایسه با دیگر دیگ های بخار فایرتیوب کاربرد کمی دارد و می توان از منسوخ شدن آن سخت گفت.
دیگ بخار کوره برگشتی نوع موفق تری از دیگ های فایرتیوب است. اما بازده آن از دیگ بخار سه پاس کمتر است. پس از احتراق مشعل در این دیگ های بخار، فرآورده های احتراق به کوره می روند و پس از اینکه به انتهای کوره رسیدند از دو سوی کوره برگشت داده می شوند. این شکل از دیگ ها برای ظرفیت های پایینی چون تولید آبگرمکن استفاده می شوند.
دیگ های سه پاس : جا به جایی پر شتاب گرما
این نوع از انواع دیگ بخار از نوع عقب تر می باشد. در این دیگ های بخار مواد و فرآورده های احتراق، سه گذرگاه را طی می کنند. به همین دلیل میزان انتقال و جا به جایی حرارات در این گونه از دیگ ها بالا است. بازدهی آنها نیز بر اساس این واقعیت، از دیگر نوع های دیگ بخار بیشتر است.
برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با گروه پشتیبانی آتا بخار تماس گرفته و از مشاوره متخصصان بهرمند شوید، لازم به ذکر است شما می توانید بهترین کیفیت را با گارانتی قیمت از آتا بخار خریداری کنید.
اولین دیدگاه را ثبت کنید