لول گیج مغناطیسی چیست و چه کاربردی دارد؟

nextapp
22 تیر, 1401
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

در خصوص لول گیج مغناطیسی، همه سیالات در سطح مشخصی از مخازن قرار می گیرند، اندازه گیری این سطح وظیفه ی لول گیج مغناطیسی است. لول گیج های مغناطیسی به شما این امکان را می‌دهند که از فاصله دور میزان سطح سیال در درون مخازن را اندازه گیری کنید. از آن جا که جنس اکثر مخازن و دیگ های بخار از استیل، پلی اتیلن، آهن گالوانیزه، فولاد و غیره است، مشاهده ی سطح سیال بدون لول گیج مغناطیسی امکان پذیر نخواهد بود.

اساس کار لول گیج های مغناطیسی، یکسان بودن سطح مایعات، در تمامی مخازنی است که با هم در ارتباط هستند. اولین نسل لول گیج های صنعتی شامل: لول گیج های شیشه ای بوده است. این نوع از لول گیج ها جزء پر مصرف ترین قطعات صنعتی برای مخازن محسوب می شوند. البته لول گیج های شیشه ای امروزه تقریبا کنار گذاشته شده اند چرا که تحمل فشار، ارتفاع و حرارت بالا را ندارند.

انواع لول گیج های مغناطیسی:

انواع مختلف لول گیج های مغناطیسی یا همان نشانگرهای سطح؛ شامل: لول گیج شیشه ای، لول گیج ترانسپرنت، لول گیج رفلکسی، لول گیج لوله ای، لول گیج مغناطیسی و … می باشند.

لول گیج شیشه ای:

لول گیج های شیشه ای برای کاربرد های صنعتی و دیگ بخار دقت کافی را ندارند. از این نوع قطعات بیشتر برای تانک های ذخیره آب یا مخازن روغن موتور استفاده می شود. اساس کار این لول گیج ها بسیار ساده است اما از ایمنی کافی برخوردار نیستند. یعنی ممکن است تیوب های آن در اثر تماس با مایعات خطرناک و اسیدی به راحتی از بین برود و مخزن نشانگر شکسته شود.

لول گیج ترانسپرنت:

لول گیج ترانسپرنت همانند لول گیج شیشه ای از عملکرد ساده ای برخوردار است. به دلیل شکننده بودن و نیاز به سرویس و تمیز کاری این نوع لول گیج ها تقریباً منسوخ شده اند.

لول گیج رفلکسی:

اساس کار این نوع لول گیج تابش نور از سطح مخزن سیال یا دیگ بخار است. بدین گونه که به سطح سیال در مخزن، نور تابانده می شود. در قسمتی که سیال خالی باشد، نور به سطح لول گیج رفلکسی بازتابش می شود و شما می توانید سطح سیال را در مخزن بسنجید.

لول گیج لوله ای:

لول گیج لوله ای نیز از ایمنی بالایی برخوردار نیست. به همین دلیل از این نوع لول گیج ها در صنعت نفت استفاده نمی شود. به صورت کلی اساس کار این لول گیج به این صورت است که در کنار مخزن قرار می گیرد و بین دو شیر در قسمت بالایی و زیرین محدود می شود. از این طریق سطح و میزان مخزن سیال را نشان می دهد.

لول گیج مغناطیسی:

اساس کار لول گیج مغناطیسی به این صورت است که شناوری در استوانه ی  لول گیج وجود دارد که به سمت بالا و پایین حرکت می کند. به این صورت میزان سطح سیالات در داخل مخازن مشخص می گردد. در داخل مخزن نیز شناوری وجود دارد که در طول مسیری از ستونی آهنربایی حرکت می کند. هرگاه آهنربای متصل به شناور به نقطه ای از مسیر ستون آهنربایی در داخل مخزن می رسد، بر اثر خاصیت القای مغناطیسی، سطح مایعات در داخل مخازن مشخص می گردد.

کاربرد لول گیج مغناطیسی در دیگ بخار

به دلیل مقاومت بالای که لول گیج مغناطیسی دارد از آن در مخازن دیگ بخار استفاده می کنند. از دیگر کاربرد های این قطعه می توان به استفاده از آن در مخازن اسیدی، مواد شیمیایی، صنایع پتروشیمی، تانک های سوخت و غیره اشاره کرد.

این نوع لول گیج به صورت عمودی کنار مخازن نصب می شود. اساس کار آن ایجاد فشار مایعات و قدرت جذب و دفع قطب های آهنربا می باشد. با بالا رفتن سطح مایع در داخل مخزن توپک آهنربایی و فلپ ها رو به روی هم قرار می گیرند و به این صورت سطح سیال در درون دیگ بخار با چرخش و تغییر رنگ فلپ ها اندازه گیری می شود.

با نصب پنل های الکتریکی میتوان فرمان های لازم را به صورت مستقیم به الکتروپمپ های تغذیه ی مخزن ارسال کرد، تا سطح سیال در محدوده ی خاصی باقی بماند. سنسور های نصب شده روی لول گیج مغناطیسی، این امکان را به شما می دهند که از فاصله ی دور سطح سیالات را به صورت مانیتورینگ مشاهده و اندازه گیری کنید.

گیج های سطح یا Level Gauges-LG نوعی از سنسور اندازه گیری سطح سیالات در مخازن است که در صنعت پتروشیمی کاربرد بسیار زیادی دارد.

معایب لول گیج مغناطیسی در دیگ بخار

از مهم ترین معایب لول گیج مغناطیسی می توان به دقت کم و محدود آن در دیگ بخار اشاره کرد. همچنین احتمال گرفتگی این نوع لول گیج به علت انبساط و انقباض و خواص مواد شیمیایی بسیار بالاست. یکی دیگر از معایب لول گیج مغناطیسی سایز بزرگ آن است. چرا که شناور آن نیاز به حرکت داخل محفظه دارد به همین دلیل در سایز بزرگ ساخته می شود.

برای اندازه گیری سطح سیالات معمولاً در این نوع لول گیج ها از محفظه شیشه ای استفاده می شود. گاهی اوقات سیالات رنگی موجب کدر شدن شیشه محفظه در این نوع قطعات خواهند شد و از طرفی این جنس محفظه ها در مقابل دما، فشار بالا و مواد سمی بسیار آسیب پذیرند.

مزایا لول گیج مغناطیسی در دیگ بخار

از مهم ترین مزایای لول گیج مغناطیسی طراحی ساده و ایمن آن است که به علت استفاده از ستون فلزی در برابر شکستگی مقاومت نسبتا خوبی دارد. به علت استفاده از از خاصیت مغناطیسی آهنربایی نیاز به توان الکتریکی ندارد. در صنایع پتروشیمی و سایر صنایع دیگر کاربرد زیادی دارد زیرا در مقابل خوردگی مقاوم است. طول ستون آن را میتوان افزایش داد و این خودش قابلیت منحصر به فردی است. این نوع لول گیج برای محدوده فشار، از خلا کامل تا فشار ۲۴۰ بار کاملا مقاوم طراحی شده است.

اهمیت لول گیج مغناطیسی در دیگ بخار

دیگ های بخار یا بویلر ها مخازنی از جنس چدن یا فولاد هستند که جهت تولید بخار آب به کار گرفته می‌ شوند. اگر بخواهیم اهمیت گیج های سطح را در این مخازن توضیح دهیم باید بدانید که سنسور های متصل به این گیج های سطح، میزان آب ورودی به مخزن را اندازه گیری می کنند. سنسورهای دما نیز به کار گرفته می شوند تا میزان دمای آب را در محدوده ی مشخصی بالا ببرند. اگر وجود این سنسور ها و گیج های سطح را نادیده بگیریم، دیگ های بخار منجر به خسارات جبران ناپذیری خواهند شد.

دیگ های بخار چه کاربردی دارند

دیگ های بخار در صنایع مختلف کاربرد های متفاوتی دارند از مهم ترین کاربر دهای آن ها می‌توان در پالایشگاه ها، نیروگاه ها، صنایع شیمیایی و پتروشیمی، کارخانجات خودروسازی و نساجی و رنگرزی، تولید بتن، فرآورده های مواد غذایی، صنایع سلولزی و تولید کاغذ، مرغداری ها و دامپروری ها، گرمایش مرکزی و خیلی کاربرد های دیگر اشاره کرد.

برای تهیه لوازم مشعل و موتورخانه قبل از هر خریدی با بازرگانی آتا بخار تماس بگیرید و از نظر متخصصان آتا بخار بهرمند شوید تا بهترین کیفیت و قیمت را در کنار خود داشته باشید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.