آشنایی با لوازم دیگ بخار

nextapp
18 مرداد, 1401
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

با لوازم دیگ بخار آشنا نیستید؟ پس جای خوبی آمده اید!

 آگاهی از ساز و کار هر پدیده ای در کیهان، کار با آن را به عملکردی آسان تبدیل می کند. آشنایی با لوازم دیگ بخار نیز کار با آن را به عملکردی خطر زدایی شده مبدل می سازد. آگاهی در جامعه مدرن امروز پایۀ ایمنی و سلامت کار است. برای تضمین ایمنی و سلامت کار باید از ماهیت کلی یک سازه و ارتباط اندام وار بخش های شکل دهندۀ آن آگاه باشیم. به همین منظور و برای اینکه در ایمنی کار و حرفه ای شدن امنیت در جامعه صنعتی نقشی داشته باشیم، گروه بازرگانی آتا بخار از شما دعوت می کند که ما را تا پایان این مقاله همراهی فرمایید.

 

لوازم دیگ بخار : یک مرور پر شتاب

کل همیشه بزرگ تر از اجزای تشکیل دهنده خود است. آشنایی با اجزاء سازنده دیگ بخار یا لوازم دیگ بخار نیز ما را به این ارزش افزوده یا کلی که از همپیوندی اجزاءِ سازنده شکل می گیرد یعنی عملکرد درست دیگ بخار نزدیک تر می کند. البته همه دیگ ها دقیقا از چنین ساختارهایی پیروی نمی کنند و بسته به اینکه ظرفیت دیگ درخواستی شما چه مقدار باشد ممکن است برخی از عناصر شکل دهندۀ دیگ با دیگ های دیگر اختلافات اندکی داشته باشند. اما روی هم رفته همه آنها از شمای مشابهی برخوردار هستند.

رسم بر این است که از عناصر بنیادین یا همانطور که مصطلح است، از اجزاء اصلی شروع کنند. ما هم برای توصیف عملکرد دیگ ها از یکی از بخش های اصلی و در عین حال جدا از ساختار همبسته آن آغاز می کنیم. این قطعه پس از تکمیل دیگ بخار به آن افزوده می شود. این تاخیر در افزوده شدن، به هیچوجه از ارزش اساسی آن برای کارکرد دیگ کم نمی کند. نام این قطعه حیاتی و اساسی، مشعل است.

 

مشعل : مبدلی که سوخت ها را به هم ترجمه می کند!

مشعل یک مبدل سوختی در بین لوازم دیگ بخار است. یعنی هر سوختی که به آن تزریق شود، با فن آوری این مشعل ها به نیروی گرمایشی تغییر ماهیت می دهد. این مشعل یا قطعه گرانبها و بنیادی بسته به نوع دیگ و نیازهای کاربر با سوخت های متفاوتی کار می کند. از رایج ترین و به تعبیر متخصصان باارزش ترین سوخت های مصرف شده در دیگ ها، مازوت یا گازوئیل است. بنابراین واقعیت علمی، چهار گزینه پیشاروی کاربر یا خریدار وجود دارد و می تواند بسته به نیازهای خود  یکی از این چهار گونه را برگزیند.

مشعل ها که قطعه مهمی در لوازم دیگ بخارند، با توجه به سوخت فراهم شده می توانند گازوئیل سوز یا گاز سوز باشند. اما فن آوری، ترکیبی از این دو و برخی از سوخت های دیگر را هم به امکانات مشعل ها افزوده است. مثلا ما مشعل های دو گانه سوز یا حتی سه گانه سوز نیز در میان نوآوری های صنعتی داریم. در نوع دوگانه سوز آن، سوخت مصرف شده، گازوئیل و گاز است. در گونه سه گانه سوز مازوت، گاز و گازوئیل هر سه به اشتراک سوخت دیگ را فراهم می کنند.

لوازم دیگ بخار : پمپی که همیشه مراقب است!

عضو دیگر دیگ بخار یا عنصر مهم دیگر در میان لوازم دیگ بخار، پمپ است. پمپ دو وظیفه اصلی و حیاتی دارد. هم آب نیاز شدۀ دیگ بخار را برای آن تامین کرده و به درون اش تزریق می کند. هم اینکه مراقب است، آب بخار شده را دقیقا به اندازه آبی که به بخار تبدیل شده، جبران نماید.

در واقع پمپ یک جبران ساز هوشمند است. با این قطعه ارزشمند آب هیچگاه از اندازه تعریف شده کم تر نمی شود. جنس این قطعه ضروری و ارزشمند می تواند از یکی از دو نوع استیل ضد زنگ یا طبقاتی باشد. این ابزار ارزشمند نیز تابع قواعدی است که بی توجهی به آنها نخست به خود پمپ و سپس به همه سازه آسیب برساند.

 

قاعده های زرین : چگونه عمر دیگمان را درازتر کنیم؟

یکی از قواعد زرین این قطعه مهم در لوازم دیگ بخار، این است که باید حتما یک صافی در راهی که آب از راه پمپ به دیگ بخار می رسد، جاسازی شود. این کار برای چیست؟ درست حدس زدید! جای گذاری یک صافی به این دلیل ضروری است تا از ورود و تراکم اندک اندک ذره های رسوبی به پمپ جلوگیری شود.

قاعده زرین بعدی جاسازی یک شیر یک سویه یا یک طرفه پس از پمپ است. وسیله ای در برابر بازگشت آب یا بخار به درون پمپ ایستادگی می کند، شیر تغذیه نام دارد. شیر تغذیه را پس از پمپ و پیش از دیگ بخار کار می گذارند. سود این یکی کار برای چیست؟ سودش در این است که بازگشت بخار را عملا به درون پمپ ناممکن می سازد. برگشت بخار به درون پمپ به آن آسیب می زند.

 قاعده زرین دیگر برای حفظ پمپ، این قطعه ضروری در لوازم دیگ بخار، این است که از راه اندازی پمپ بدون تزریق آب جدا حذر کنیم. این کار نیز از پیری زودرس و مرگ پمپ ارزشمند شما و در نتیجه همه دیگ بخارتان جلوگیری می کند. گروه صنعتی آتا بخار توصیه می کند که به این قاعده های زرین بی توجه نباشید تا پمپی با عمری دراز داشته باشید.

شیر تغذیه : یک جاده یک طرفه!

این قطعه از لوازم دیگ بخار، از یک قطعه یک سویه یا یک طرفه که به انگلیسی به آن Check Valve می گویند، درست شده است و همانگونه که گفتیم که راه بازگشت بخار یا آب به درون پمپ را سد می کند. کارشناسان گروه صنعتی آتا بخار دائما گوشزد می کنند که این شیر نباید برای یک لحظه هم بسته بماند. با این کار آب به آسانی به درون دیگ بخار می ریزد.

البته وظیفه اپراتور در این بخش حیاتی است. باید با دقتی وسواس گونه گرمای لوله ای که شیر تغذیه و پمپ را به هم پیوند می زند، بررسی نموده و از بازگشت ناپذیری آب و بخار به درون پمپ، اطمینانی یقین گونه پیدا کند.

 

یک خودسنج خودکار : یکی دیگر از لوازم دیگ بخار

یکی دیگر از لوازم دیگ بخار سطح نگار یا سطح سنج است. سطح سنج یا Level Control همانطور که از نامش پیداست، سطح و رویه آب دیگ را می سنجد و بر آن نظارت می کند. همه کار این سطح سنج ها، خودکار طراحی شده است. به طوری که روشن و خاموش سازی پمپ تغذیه، مشعل و گوشزد و اعلام سطح آب از وظایف آن است. البته این ابزارِ سنجشی تنها پایین آمدن سطح آب را اعلام نمی کند؛ بلکه به گونه ای خود سامان از عملکرد برنامه ریزی شدۀ پمپ، خطر زدایی نیز می کند.

 

رسوب زدای دیگ ها : شیری که آب را پاکیزه نگه می دارد!

یکی دیگر از لوازم دیگ بخار که اهمیتی کمتر از بقیه ندارد، شیر تخلیه مرحله ای یا شیر تخلیه کنترل و مهار سطح است. شیر تخلیه مرحله ای نام دیگری هم دارد و به آن شیر زیر موبری هم می گویند. این شیر یک پاکساز تمام عیار است. به این معنا که محفظه شناور، بخار کنترل سطح و اتصالات آب را از همه ته نشست ها و رسوب ها پاکسازی می کند.

از عناصر دیگر لوازم دیگ بخار می توان از پرشر سوئیچ نام برد که ساماندهی و مهار فشار دیگ را بر عهده دارد. عنصر دیگر مانومتر یا فشار سنج است. فشار درونی دیگ بخار با این ابزار نمایش داده می شود. سنسور دمای آب و اگزوز زمانی که ته نشست ها و رسوب ها در دیگ از حد متعارف بگذرد یا آب آن کم شود، هشدار دهنده را فعال می کند.

یک وسیله دیگر شیر اطمینان است. در واقع این شیر، فشار دیگ را به شکلی دستی و مکانیکی هدایت می کند. شیر تخلیه یکی دیگر از لوازم دیگ بخار است. در واقع در پایین ترین بخش دیگ قرار می گیرد و لازم است که هر 4 ساعت یک بار 15 ثانیه باز بماند.

 شیر اصلی خروج بخار بر خلاف شیر اطمینان بر بخش بالایی دیگ جاسازی می شود و کار برقراری، قطع و سامان بخشی به روند خروج بخار بر عهده این شیر است. یک وسیله دیگر در فهرست لوازم دیگ، شیر نمونه گیری است. سختی آب و ماهیت آن در دیگ بخار اهمیتی اساسی دارد. برای اینکه آزمایش آب به سادگی و بدون مشقت انجام شود، این شیر در دیگ بخار تعبیه شده است.

گروه صنعتی آتا بخار

برای تماس با گروه صنعتی آتا بخار و تهیه لوازم مورد نیاز خود کافی است که به بخش تماس با ما در وب سایت شرکت مراجعه کنید. کارشناسان خبره و شکیبای ما به هر ابهام و سوال شما با حوصله پاسخ خواهند داد.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.